Oletko tallentanut muistilistoja, tageja tai valmiita hakuja vanhassa Helmet-haussa? Ota ne talteen ennen 14.5.2024. Lue lisää. Uudessa verkkokirjastossa voit tallentaa suosikkilistoja ja hakuja.

Haku

Selkoesittely: mikä kirjasto on?

Tämä on selkokielinen esittely kirjastosta.

Jokaisessa Suomen kunnassa on yleinen kirjasto.
Kirjasto on kohtaamispaikka ja kulttuurikeskus.
Kirjasto on tarkoitettu lapsille, nuorille, naisille ja miehille.
Kirjastossa voit lukea, viettää aikaa, tavata ystäviä
ja osallistua tapahtumiin.
Kirjaston henkilökunta auttaa sinua, vastaa kysymyksiin
ja esittelee kirjastoa.

Kirjasto on kaikille asukkaille tarkoitettu maksuton palvelu.
Kirjastossa voit

  • lainata kirjoja, lehtiä, musiikkia ja videoita
  • käyttää kirjaston tietokoneita ja muita elektronisia laitteita
  • osallistua lukupiireihin, tapahtumiin ja kursseille
  • pyytää henkilökunnalta asiantuntija-apua
  • käyttää kirjaston tiloja, kuten lukusaleja.

Saat lisätietoa kirjastoista ja kirjastojen verkkosivustoilta.

Melkein kaikki kirjaston palvelut ja tapahtumat ovat ilmaisia.

Lainaamista varten tarvitset voimassaolevan kirjastokortin.
Useimpia muita palveluja voit käyttää myös ilman kirjastokorttia.

Kirjastossa voi tehdä ja osallistua

Kirjastossa on tapahtumia lapsille,
nuorille ja aikuisille.
Satutunneilla kuunnellaan satuja ja leikitään.
Satutunteja pidetään useilla eri kielillä.
Lapsille on myös teatteriesityksiä ja muita tilaisuuksia.

Kirjastossa järjestetään kirjallisuusiltoja,
kirjailijatapaamisia, konsertteja sekä esitelmätilaisuuksia.
Kirjaston järjestämät tilaisuudet ovat maksuttomia.

Useissa kirjastoissa on varattavia näyttelytiloja.
Tietoa tapahtumista ja näyttelyistä saat
kirjastoista ja kirjastojen kotisivuilta.
Voit myös järjestää kirjastossa tapahtuman itse.

Kirjaston tietokoneilla voit lukea sähköpostisi,
etsiä tietoa verkosta tai tulostaa.
Tulostus on joissain kaupungeissa maksullista.
Kaikissa koneissa on
tekstinkäsittely- ja muita hyötyohjelmia.
Joissakin kirjastoissa on myös skannereita
ja näppäimistöjä eri kielillä.

Joissakin kirjastoissa voi myös askarrella
tai tehdä käsitöitä, esimerkiksi ommella
tai käyttää 3D-tulostinta.
Näitä tiloja kutsutaan usein verstaiksi tai pajoiksi.

Voit käyttää kirjaston tiloja.
Kaikissa kirjastoissa on pöytiä ja tuoleja,
joita voit käyttää vapaasti työhön tai vapaa-aikaan.
Monista kirjastoista voit myös varata erikseen tilan
esimerkiksi kokousta varten.
Joissakin kirjastoissa on musiikkihuone,
jossa voi esimerkiksi soittaa pianoa.